Városi közlekedés - Ezekkel gurulj a városban! - Ötletmánia
19 ápr 2024
Technika

Városi közlekedés – Ezekkel gurulj a városban! 

Városi közlekedés – Ezekkel gurulj a városban!
google.com, pub-6215625291739348, DIRECT, f08c47fec0942fa0

A városban számtalan módon lehet közlekedni. A legegyszerűbb és legjobb persze az, ha két lábon megyünk el A-ból B-be, de ha úgy érezzük, hogy ez már nem az igazi, akkor is van miből választani!

Egyre több embert látok, ahogy Segway-jel mászkálnak, görkorcsolyával mennek munkába, vagy a lazábbak simán csak egy deszkával gurulnak el a mókuskerékbe. De mi van ezen túl? Mi a jövője a városi közlekedésnek? Ezeknek próbálunk utánajárni a cikkben!

Mindenegyben – AeYo

A müncheni székhelyű Aemotics cég összehozta az igazi hibridet: ez a 3in1 eszköz ötvözi a rollert, a görkorcsolyát és a deszkát. Ezt a kis eszközt könnyű hurcolászni, ugyanis simán befér az autó csomagtartójába.

városi közlekedés

A kicsit furcsa szerkezet két egysoros görkorcsolyából áll, amik amolyan póklábakkal kapcsolódnak a kormányos vezetőkerékhez. A görkorikat tépőzáras pántokkal kell felcsatolni, vagyis az AeYo utcai cipővel is használható. Sportolni is kiválóan lehet vele, ugyanis itt mind a két lábnak dolgoznia kell. A markolathoz csatlakoznak a kézifékek, amelyekkel külön-külön fékezhetők a görkorcsolyák.

Segway másképp – SholoWheel

Az elektromos SoloWheel voltaképpen egy mini-Segway. Könnyen felpattanhatunk vele a tömegközlekedésre, hiszen csak megemeljük a fogóját, és egyből cipelhetjük magunkkal. A giroszkóppal működő SoloWheelnek nem akadály a göröngyös út, a fű, a kavics, sem a hó, sőt még egy 30 fokos lejtőn is simán felmegy, igazi terepjáró, mindennel könnyedén megbirkózik

16 km/órával is képes haladni, ugyanakkor a tömege 11 kilogramm, szóval hosszabb távon nem érdemes cipelni. Mondjuk attól nem kell félni, hogy könnyen lemerül, hiszen a töltési ideje egy óra, amivel akár 11 kilométert is megtehetünk. Aki pedig lelustázná azokat, akik ezt használják, az picit mellélő, hiszen az egyensúlyozás rendkívüli módon igénybe veszi a törzs izomzatát.

Olaf vagyok, nem turista – Olaf Urban

Az Olaf Urban nevű 4in1 szállítószerkentyű lényegében egy hátizsák-gördeszka-roller-gurulós bőrönd kombó, így ideális turistáknak, világutazóknak.

városi közlekedés

Az Olaf Urban egy igazi hibrid, hiszen a hátizsák lecsatolható, a rollerkormány pedig lehajtható, így könnyedén átváltozik egy háromkerekű gördeszkává.

A városi közlekedés csimborasszója – Gauswheel Spirit Stage3

Gauswheel Spirit Stage3 név a két magyar feltaláló, Göczey András építész-formatervező és Ungár Soma ipari formatervező nevének kezdőbetűiből ered. Göczey az első prototípust még a ’80-as évek elején készítette, 2001-ben Ungár segítségével folytatta a fejlesztést.

városi közlekedés

Körülbelül 20-30 prototípust készítettek, mire a GausWheel elnyerte a végleges formáját. A sporteszköz váza szálerősítésű polietilénből készült, elől egy 28 colos, küllős biciklikerék, hátul pedig  kis átmérőjű kerék található, az utóbbi szabadon forog egy csapos felfüggesztésen.

google.com, pub-6215625291739348, DIRECT, f08c47fec0942fa0

A fékkart a vázba lehet rögzíteni, de ki is húzható belőle, ekkor a vázhoz történő csatlakozást egy rugalmas hidraulikus cső biztosítja. A modellen egy pár elülső térdtámasz is van, amelyeknek akkor vesszük hasznát, amikor a féket erősen meghúzzuk. A kétkerekű járművet minimum 140 centiméter magas, maximum 120 kilogramm tömegű személy használhatja. A többféle típus többféle árat is jelent: a skála 55.000-től 120.000 Ft-ig terjed.

A mono-gördeszka – OneWheel

A Kickstarter közösségi adománygyűjtőn tervezett gyűjtés jó ötletnek bizonyult, hiszen a fejlesztéshez szükséges összeg hatszorosát sikerült bezsebelnie az alkotóknak.

városi közlekedés

A mozgásértékelő algoritmus folyamatosan vízszintesen tartja a deszkát. Amennyiben a jármű elejét lenyomjuk, akkor elindul, ha a végét nyomjuk le, akkor megáll. A kerékbe épített 500 wattos elektromotor egy órás töltéssel nagyjából 10 kilométer megtételére képes, legfeljebb 20 kilométer/órás sebességgel.

A weboldalon borsos áron már rendelhető a termék, ára 1800 dollár körül mozog, amit a szállítási költség is megdobhat.

Négykerekű csoda – Evolve

A négykerekű elektromos gördeszka hipergyors, hiszen 36 km/órás sebességre is képes, a súlya pedig mindössze 8 kilogramm.

városi közlekedés

Különböző típusok közül lehet választani, vannak szénszálas, illetve bambuszból készült változatok is. Hozzávetőlegesen 30 kilométert is meg lehet vele tenni, úgyhogy nem csak rövid utakra tervezték. Az árak elég durvák, hiszen 1000-től 3500 dollárig terjednek, amiből már egy középkategóriás használt autó is kijönne.

Furcsa szerzet – OrbiWheel

Az OrbitWheel is egy ötvözet, mégpedig a görkori és a deszka fúziója. A furcsa szerkezet működése is hasonló, a két külön karikába kell bedugni a lábakat, és a testsúlyunk segítségével kell hajtani magunkat.

Újra hódít a retro – DING3000 koncepció

A velocipéd modern újragondolása csupán egy koncepció, de igen érdekesnek tűnik. A hannoveri székhelyű DING3000 formatervező stúdió alkotta meg az elképzelést, ami elég szürreális látványt nyújt. A BASF különleges műanyagaira alapozva készült a Concept 1865 – Rethinking Materials nevű kétkerekű, amelyben lényegében csak a fék, a tengely és a motor van fémből, minden más pehelysúlyú műanyag.

városi közlekedés

Az 1865-ös szám arra utal, hogy Karl Drais abban az évben szerelte föl pedálokkal fa velocipédjét. A modern változatba persze már egy elektromotor is került, de továbbra is megőrizte jellegzetes formáját: az első óriáskeréknek köszönhetően váltó sem kell rá.

Ti hogyan közlekedtek a városban? Elég csak gyalog, vagy van valamilyen eszközötök is hozzá?

 

Forrás: 365zöldötlet

 

google.com, pub-6215625291739348, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Kapcsolódó hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?